وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

زمان تولد حقیقى بوندسلیگا!

 

بایرن مونیخ و بورسیا مونشن گلادباخ پنجاه سال پیش با صعود هم زمان به رقابت هاى بوندسلیگا، تاثیرى شگرف بر این رقابت ها داشته اند که تا به امروز همچنان باقى مانده است و در واقع باید سال 1965 و زمان صعود این دو تیم به بوندسلیگا را زمان تولد حقیقى این رقابت ها دانست.

یکى از فاکتورهایى که به جذابیت بوندسلیگاى یک طرفه در سال هاى اخیر افزوده عملکرد شگفت انگیز تیم هاى صعود کننده به این رقابت ها بوده است، آوگزبورگ براى نمونه یکى از این تیم هاى شگفتى آفرین است که در فصل آتى آلمان و بوندسلیگا را در رقابت هاى لیگ اروپایى نمایندگى خواهد نمود. البته در سال هاى دورتر نیز چنین موضوعى قابل مشاهده است، براى نمونه کایزرسلاوترن در سال 1998 با مربى گرى اتو رهاگل بلافاصه بعد از صعود به بوندسلیگا، فاتح این رقابت ها شد و حتى هوفنهایم در سال 2008 با صعود به بوندسلیگا، عنوان قهرمانى این رقابت ها در نیم فصل را از آن خود نمود.

بیشتر تیم هاى صعودکننده جدید به بوندسلیگا همانند پادربورن نیز با وجود اینکه تنها یک فصل موفق به ماندگارى در بوندسلیگا شده اند، اما فوتبالى جذاب از خود به نمایش گذاشته اند، این تیم نیز در رقابت هاى فصل اخیر حتى در هفته پنجم به صدر جدول دست یافت. براى فصل آتى نیز حضور تیم هایى نظیر دارمشتات که تا دو فصل گذشته در بوندسلیگاى سه حضور داشته و اینگول اشتادت که هنوز بیش از ده سال از تاسیس آن نمى گذارد، در بوندسلیگا به هیجان این رقابت ها خواهد افزود.

بوندسلیگا براى مدت زمان طولانى به صحنه سقوط و صعود پاندولى برخى تیم هاى خاص نظیر کلن، برلین و فرانکفورت تبدیل شده بود، اما در این میان ظهور برخى تیم ها در دسته هاى پایین تر بوندسلیگا، رقابت را براى بازگشت تیم هاى کلاسیک تر فوتبال آلمان به بوندسلیگا نظیر آرمینیا بیله فلد،‌کایزرسلاوترن، نورنبرگ، دویسبورگ و بوخوم بسیار دشوار کرده، چون این تیم هاى نوظهور با ایده هایى جالب، سرمربیانى شجاع مى خواهند از فوتبال به عنوان پرشى بزرگ استفاده نمایند.

چنین نوآوری هایى در فوتبال آلمان اما با سابقه و داراى پیشینه هستند، چون در هفته گذشته صعود دو باشگاه به بوندسلیگا که بیشترین تاثیر را بر آن داشته اند پنجاه ساله شد و براى بسیارى این زمان به عنوان مبدا و تولد اصلى رقابت هاى بوندسلیگا مطرح است. در واقع رقابت هاى بوندسلیگا به شکل فعلى آن در سال 1963 آغاز شد و تیم هاى حاضر در دور اول آن تنها به اندازه بزرگى که داشتند در بالاترین سطح آن پذیرفته شدند، دو سال بعد از این زمان در سال 1965 با صعود دو تازه وارد بوندسلیگا دچار تغییرى شگرف و به نوعى مدرنیزه شد. فوتبال آلمان هرگز در یک سال و در یک روز شاهد صعود دو تیم تا این حد تاثیرگذار به رقابت هاى بوندسلیگا نبوده است، چون در تاریخ 26 ژوئن سال 1965، بایرن مونیخ با پیروزى 8:0 مقابل بورسیا برلین و بورسیا مونشن گلادباخ با تساوى 1:1 مقابل وورماتیا وورمز جواز حضور در سومین دوره از رقابت هاى بوندسلیگا را به دست آوردند.

این دو تیم به چنین افتخارى با بازیکنان جوانى که مى بایست به اسطوره هاى فوتبال آلمان تبدیل مى شدندرسیدند، بازیکنانى نظیر فرانتس بکن باوئر، گرد مولر، سپ مایر، یوپ هاینکس و گونتر نتسر که فوتبالى جذاب و تهاجمى را ارائه مى دادند به طورى که بایرن مونیخ در 44 بازى فصل که منتهى به صعود به بوندسلیگا شد موفق به ثمر رساند 164 گل شده بود و مونشن گلادباخ نیز در همین تعداد بازى 109 بار دروازه حریفان را براى صعود به بوندسلیگا باز نموده بود.

بازیکنان این دو تیم ده سال بعد از این اتفاق فوتبال جهان را به تسخیر خود درآوردند و توانستند تا سال 1975 هر سه رقابت مهم و مطرح در سطح قاره اروپا را براى آلمان فتح نمایند. بهترین بازیکنان این دو تیم همچنین به بازیکنان کلیدى مانشافت در راه فتح رقابت هاى یورو 72 و جام جهانى 1974 بدل گردیدند. بین سال هاى 1969 و 1977 این بایرن مونیخ و مونشن گلادباخ بودند که همه نه قهرمانى در رقابت هاى بوندسلیگا را بین خود تقسیم نمودند و از زمان صعود خود به بوندسلیگا از پنجاه قهرمانى ممکن در این رقابت ها، این دو تیم در مجموع سى و چهار قهرمانى را به نام خود ثبت کرده اند.

بعد از پایان درخشان دهه هفتاد میلادى براى این دو تیم، بایرن مونیخ توانست خود را به عنوان قدرت بلامنازع فوتبال آلمان مطرح و تثبیت نماید، اما مونشن گلادباخ به دلیل مشکلات فراوان اقتصادى نتوانست اقتدار خود را حفظ نماید، اما این تیم حتى با وجود سقوط به دسته پایین تر هرگز تسلیم نشد تا در فصل اخیر به رده سومى رقابت هاى بوندسلیگا دست یابد. در فصل آتى این دو تیم آلمان را در رقابت هاى لیگ قهرمانان نمایندگى خواهند نمود که چنین اتفاقى به طور دقیق در پنجاهمین سالگرد صعود هم زمان این دو تیم به بوندسلیگا روى مى دهد. 

 

به قلم Christian Eichler از وب سایت روزنامه آلمانى Frankfurter Allgemeine Zeitung
 

منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد