وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

نیکو کواچ، انتخابی پرسش برانگیز و پرریسک برای بایرن مونیخ

نیکو کواچ سرمربی باهوش و کاریزماتیکی به نظر می رسد و بی تردید می توان انتظار داشت که روند قهرمانی های بایرن مونیخ در بوندسلیگا با هدایت این سرمربی کروات نیز ادامه یابد، اما آیا با نیکو کواچ مونیخی ها خواهند توانست اقتدار خود در فوتبال اروپا را افزایش و یا حداقل تثبیت نمایند؟ 

 

کمیسیون انتخاب سرمربی باشگاه بایرن مونیخ در ماه های اخیر چندین مرتبه مجبور به تغییر انتخاب خود شده است. در ابتدا آنها امیدوار بودند که بتوانند رضایت یوپ هاینکس برای ادامه حضور در آلیانز آرنا را جلب نمایند. پس از جواب منفی هاینکس آنها بر سر معرفی توماس توخل به عنوان سرمربی جدید بایرن مونیخ به توافق رسیدند، سرمربی جوانی که پس از برکناری کارلو آنچلوتی در سپتامبر گذشته از کاندیداهای مطرح احراز چنین پستی به محسوب می شد. اما وی نیز به دلیل توافق با باشگاه پاری سن ژرمن به مونیخی ها پاسخ رد داد تا اینکه سرانجام کمیسیون انتخاب سرمربی باشگاه بایرن مونیخ نیکو کواچ کروات را به عنوان سرمربی جدید خود معرفی نمود. با وجود اینکه در هفته های اخیر مطبوعات ورزشی آلمان سرمربیان زیادی نظیر یوآخیم لوو، یورگن کلوپ، یولیان ناگلزمن، کریستین اشترایش و رالف هازن هوتل را به عنوان کاندیداهای سرمربیگری در مونیخ نام برده بودند.

مونیخی ها در انتهای فصل جاری رقابت های بوندس لیگا مبلغ 2.2 میلیون یورو بابت بند آزادسازی نیکو کواچ به باشگاه آینتراخت فرانکفورت پرداخت خواهند کرد، باشگاهی که در دو سال اخیر با هدایت نیکو کواچ دچار تحولی مثبت شده و از کاندیدای سقوط به بوندسلیگای دو به یکی از شانس های حضور در رقابت های اروپایی بدل شده است. نیکو کواچ فصل گذشته همچنین توانست تیم آینتراخت فرانکفورت را به بازی نهایی جام حذفی آلمان موسوم به DFB Pokal برساند و در فصل جاری نیز در صورت شکست شالکه در مرحله نیمه نهایی این رقابت ها، بار دیگر این تیم جواز حضور در فینال برلین و حضور در استادیوم تاریخی این شهر را به دست خواهد آورد.

بی تردید از نیکو کواچ می بایست به عنوان یکی از برندگان دو فصل اخیر رقابت های بوندس لیگا نام برد که می تواند برای بایرن مونیخ نیز به راه حلی مناسب از بوندس لیگا برای از بین بردن مشکل سرمربیگری در این تیم بدل شود. اما بی تردید وی بهترین راه حل برای مونیخی ها نخواهد بود. چون بعد از دوران حضور یورگن کلینزمن بر روی نیمکت مربیگری بایرن مونیخ، هیچ سرمربی دیگری با چنین تجربه اندک و دستاورد ناچیزی در عرصه مربیگری هدایت مونیخی ها را عهده دار نشده است. در حقیقت نیکو کواچ مدت بسیار اندکی به عنوان سرمربی تیم ردبول سالزبورگ اتریش فعالیت نمود، بعد از آن وی هدایت تیم ملی کرواسی در جام جهانی 2014 را بر عهده داشت که کرواسی با مربیگری کواچ جوان در مرحله گروهی از دور رقابت ها کنار رفت. در مسابقات انتخابی رقابت های یورو 2016 نیز نیکو کواچ بعد از کسب نتایج ضعیفی همانند تساوی مقابل آذربایجان و شکست مقابل نروژ از سوی فدراسیون فوتبال کرواسی از سمت خود برکنار شد. البته در دور برگشت از رقابت های فصل گذشته بوندس لیگا نیز آینتراخت فرانکفورت با هدایت نیکو کواچ نتایج غیر قابل قبولی رقم زد به طوری که در جدول رده بندی دور برگشت این رقابت ها، فرانکفورتی ها بعد از تیم سقوط کرده دارمشتات رده آخر را به خود اختصاص دادند.

از دید کارشناسان فوتبال آلمان ایجاد انگیزه در بازیکنان یکی از نقاط قوت مربیگری نیکو کواچ به حساب می آید. وی در توصیف نحوه مربیگری خود گفته است: "من از بازیکنانم جنگجو می سازم". شرایط در مونیخ اما بسیار متفاوت تر از فرانکفورت خواهد بود و از وی انتظار می رود که بتواند با در نظر گرفتن یک استراتژی منطقی، فوتبالی نو را به نمایش گذارد. در زمینه رفتار با ستارگان نیز کواچ می بایست خود را بار دیگر اثبات نماید، چون در فرانکفورت به جز کوین پرینس بوآتنگ ستاره نام آشنایی در کادر تیم حضور نداشته است. کواچ در زمان حضور خود در تیم ملی کرواسی به عنوان سرمربی با لوکا مودریچ دچار اختلاف شد که حتی دامنه این اختلاف به مطبوعات آن کشور نیز کشیده شد. در بایرن مونیخ وی با ستارگان بیشتری نظیر روبن، ریبری و ویدال سر و کار خواهد داشت که چگونگی مدیریت نمودن آنها می تواند به چالشی بزرگ برای وی تبدیل شود.

نیکو کووچ که در زمان حضور خود در مستطیل سبز نیز بازیکنی کوشا و کارگر محسوب می شد از سابقه حضوری دو ساله در بایرن مونیخ برخوردار است. وی در سال 2001 و بعد از فتح لیگ قهرمانان اروپا توسط بایرن مونیخ با هدایت اوتمار هیتسفلد به کادر این تیم ملحق شد. زمانی که مونیخی ها دوران افول خود را تجربه می کردند. کواچ در مدت حضور خود در بایرن مونیخ موفق به کسب عنوان قهرمانی در بوندس لیگا شد، اما بعد از آن به تیم شهر محل تولد خود هرتابرلین پیوست.

نیکو کواچ هرگز سرمربی آکادمیکی که این روزها در فوتبال آلمان از طرفداران بسیاری برخوردار هستند، محسوب نمی شود، اما با توجه به افت سطح بوندس لیگا در زمینه مربیگری نسبت به گذشته، شاید بتوان وجود تردید در بایرن مونیخ نسبت به جذب این سرمربیان به اصطلاح آکادمیک را درک نمود. به نحوی که حتی اولی هونس هرگز مایل به همکاری با سرمربی پرطرفداری نظیر توماس توخل نیز نبوده است. در حقیقت در باشگاه بایرن مونیخ با حضور اولی هونس برای یک سرمربی نقشی چندان پررنگ و حائز اهمیت نمی توان قائل شد و بیشتر در این باشگاه می بایست به سرمربی به عنوان بازوی اجرایی رئیس باشگاه نگاه کرد.

نیکو کواچ بی تردید خواهد توانست عنوان قهرمانی در بوندس لیگا را برای مونیخی ها به ارمغان آورد و با توجه به هوش و کاریزمایی که دارد در این زمینه می توان به وی اعتماد نمود. اما برای آنچه که سران مونیخی برای آینده باشگاه خود در نظر دارند که همان اقتداری ادامه دار در فوتبال اروپا است، انتخاب نیکو کواچ به عنوان سرمربی جدید بایرن مونیخ انتخابی پرریسک خواهد بود. انتخابی که برای هواداران بایرن مونیخ نیز با پرسش های فراوانی همراه بوده است. چون چهار سرمربی اخیر بایرن مونیخ به نام های لوئیز فن خال، یوپ هاینکس، پپ گواردیولا و کارلو آنچلوتی در هنگام رسیدن به نیمکت مربیگری بایرن مونیخ حداقل یک مرتبه با باشگاهی دیگر لیگ قهرمانان اروپا را فتح نموده بودند، اما در حالی هدایت مونیخی ها از فصل آتی به نیکو کواچ سپرده خواهد شد که وی به عنوان سرمربی حتی حضور در یک بازی از لیگ قهرمانان اروپا را نیز تجربه نکرده است.

 

از وب سایت آلمانی Die Zeit

 

منبع

نظرات 1 + ارسال نظر
داوود کان دوشنبه 27 فروردین 1397 ساعت 22:43

تو بازار مربی بیکار خوب کسی نبود
ی انریکه بود که نمیدونم به درد بایرن میخورد یا نه
مربی های ناپولی و تاتنهام هم خوب بودن
ولی به هر حال امیدوارم جواب بده
بعد کلینزمن که فاجعه بود بایرن همیشه مربی های خوبی اورده که امیدوارم این روند ادامه داشته باشه
خدارو شکر که حداقل ناگلزمن رو نیاوردن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد