وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

به بهانه هشتاد و چهارمین دیدار بایرن و دورتموند در بوندسلیگا

 

به بهانه دیدار امشب دو تیم بزرگ آلمان به بررسی سوابق و خاطرات به یاد ماندنی از دیدارهای آنها پرداخته می شود.

بازی های به یاد ماندنی این دو تیم کم نیستند از آن جمله:

بازی به یاد ماندنی است که در آن توماس روسیسکی ضربه ی آزاد خود را به گوشه چهارچوب بایرن نواخت و با وجود آنکه تصور میکرد که توپ به هدف نشسته است ولی این چنین نشد و توپ به تیر برخورد کرد و در دستان الیورکان جای گرفت و کان با دست گره کرده و رو به آسمان شب دورتموند فریاد زد yesssss و این را ثابت کرد که با وجود آنچه اتفاق افتاده است دورتموند سزاوار برد نبود.

بازیکنانی که با هر دو پیراهن در مقابل دو تیم بازی کرده اند:

تونی شوماخر دروازه بان اسطوره ای آلمانها، اشتفان رویتر، یورگن کوهلر، توماس هلمر، میشائیل رومنیگه، تورستن فرینگس، کرستین نرلینگر و یورگن وگمان که تمامی این بازیکنان از بزرگان فوتبال آلمان محسوب شده و تجربه حضور در این دیدار را با هر دو پیراهن داشته اند. در حال حاضر نیز در ترکیب بروسیا دورتموند بازیکنانی نظیر مت هاملس و مارکوس فیلنر حضور دارند که دوران بازیگری خود را در پایتخت باواریا آغاز کرده اند.

آمار دیدار های دو تیم در 30 سال اخیر: بایرن دو برابر دورتموند پیروز بوده است

دو تیم مربیان مختلفی را در این دیدار روی نیمکت داشته اند. اما تنها 6 مربی بودند که در هر دو تیم حضور داشتند آنها عبارتند از: برانکو زبک، راینهارد سافتیگ، ادو لاتک، ارش ریبک، اتو ریهاگل و اتمار هیتسفلد. نکته جالب این است که اتمار هیتسفلد توانست با هر دو تیم فاتح لیگ قهرمانان اروپا شود.

امشب 84 امین دیدار دو تیم در بوندسلیگا خواهد بود. آمار در دیدار های رودر رو به سود باواریایی هاست آنها در مجموع 38 بار مقابل حریف پیروز بودند در حالیکه  بورسیا دورتمند 19 پیروزی بدست آورده است و 26 دیدار دو تیم نیز با تساوی به اتمام رسید. و تنها چهار دیدار دو تیم بدون گل خاتمه یافته است.

در سال 1971 بایرن موفق شد بروسیا دورتموند را با حساب 11 بر 1 در هم بکوبد. این نتیجه یک رکورد در دیدارهای دو تیم محسوب می شود. همچنین از آن می تواند به عنوان 5 دیدار تاریخ بوندسلیگا که 12 گل در آن به ثمر رسید نام برد.

یان کولر درون دروازه بورسیا دورتموند
گلزنان بایرن در دیدار تاریخی سال 1971 عبارت بودند از: گرد مولر(4)، اولی هوینس(2)، فرانتس روث(2)، فرانتس بکن باوئر، پل برایتنر و ویلهلم هافمان و تک گل بروسیا دورتموند را دیتر وینکاف به ثمر رساندند.
از آن زمان تا امروز بورسیا دورتموند به ندرت مقابل بایرن پیروز می شد. شکست 6 بر 2 در سال 2000 و پیروزی های 5 بر 0 بایرن در سال 2006 و 2008 اثبات این ادعا می باشد. پیروزی 3 بر 0 دورتموند در دیدار رفت را می توان تنها موفقیت آنها پس از 20 سال در دیدار برابر بایرن دانست.

حوادث تاریخی و به یاد ماندنی در دیدارهای دو تیم کم نبوده است از آن جمله می توان به قرار گیری یان کولر 2متر و 2 سانتیمتری درون دروازه دورتموند پس از خروج ینس لمن اشاره کرد.

در آن دیدار دورتموندی ها هر 3 تعویض خود را انجام داده بودند و یان کولر شجاعانه درون دروازه قرار گرفت و عملکرد نسبتا خوبی هم در پست جدید از خود نشان داد. در آن دیدار که در ورزشگاه خاطره انگیز المپیک مونیخ برگزار می شد و با نتیجه 2 بر 1 به سود بایرن به پایان رسید نکته جالب در این بازی قرار گیری بازیکن بلند قامت دورتموند در تیم منتخب هفته به عنوان دروازه بان می باشد که توسط مجله کیکر انجام گرفت.

لوتار ماتئوس و تمسخر اندی مولر
اما بازی های بایرن و دورتموند در دهه 90 بسیار دیدنی بود. دورتموند عنوان قهرمانی را نیز در اروپا به همراه داشت و این بازی ها در واقع  تمام صحنه های به یاد ماندنی با خود داشت. حرکات کونگ فو الیورکان در مقابل اشتفان چاپیوسات و تمسخر ماتئوس که با دست اشاره می کرد که اندی مولر مانند کودکان در حال گریه کردن هست از یادها نمیرود.
اوج حساسیت را می توان در دیدار دو تیم در سال 1997 در وستفالن احساس کرد. بروسیا دورتموند در آن فصل با اختلاف 3 امتیازی نسبت به بایرن در مکان دوم جدول قرار داشت و می توانست با پیروزی در این دیدار فاصله ایجاد شده را کاهش دهد. اما گلزنی کارل هاینس ریدله برای دورتموند تنها سه دقیقه بعد توسط روگریو ریزتلی پاسخ داده شد تا دو تیم به تساوی 1 بر 1 رضایت دهند.

در این دیدار موقعیت های گلزنی بسیاری برای هر دو تیم ایجاد شد. شش کارت زرد و تمسخر اندی مولر توسط  کاپیتان لوتار ماتئوس که با اشاره دست به او می گفت که مانند کودکان مشغول گریه کردن هست و اشک هایش را پاک کند از نکات جالب توجه این دیدار بود.

هنوز هم دورتموندی ها حسرت سال 97 را دارند. با این تساوی بایرن قهرمان این فصل شد و دورتمند در همان فصل با شکست 3 بر 1 یوونتوس قهرمانی اروپا را در المپیک مونیخ بدست آورد و می توانست با قهرمانی در آلمان جشن خود را پر رونق تر کند.

سه کارت قرمز 9 کارت زرد

با این حال برخورد دو تیم در 7 آوریل 2001 در کتاب تاریخ بوندسلیگا از جهات متفاوت ثبت شده است. داور این بازی هارتموت استرامپ بود که از 10 کارت زرد از جیب خارج  (9 تا برای بایرن) و یک بازیکن را نیز با کارت دوم (لیزارازو از بایرن) و دو بازیکن را با کارت قرمز مستقیم (اشتفان افنبرگ و اوانیلسونگ) اخراج کرد که موجب شد این بازی به عنوان پر کارت ترین بازی بوندسلیگا ثبت شود.

اولی هوینس بعد از بازی گفت:((قبل از این هرگز ندیده بودم که یک داور از دقیقه اول تا دقیقه 95 بازی حدود 50 اشتباه را مرتکب شود)) وجالب اینکه در بازی برگشت هم در یک امر طوفانی داور 9 کارت زرد از جیب خارج و یک بازیکن دورتموند(هانریش) را نیز با کارت زرد دوم از بازی اخراج کرد.

بدون شک نتیجه دیدار 84 ام دو تیم می تواند قهرمان این فصل را تعیین کند. پیروزی بایرن در این دیدار می تواند اختلاف امتیازی ایجاد شده را کمی کاهش دهد و آنها را به ادامه فصل امیدوارتر کند و پیروزی دورتموند نیز در واقع تکلیف قهرمانی این فصل را مشخص خواهد کرد.

نظرات 1 + ارسال نظر
سینا شنبه 7 اسفند 1389 ساعت 23:20 http://friend10.blogfa.com

واقعا برای فنگال متاسفم که بعد از سال ها به این آشغالا باختیم
شوانی بدشتوبر پرانیچ افتضاح بودن

خدافظ قهرمانیییییی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد