وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

ژابى آلونسو، فرمانده آرام

 

استراتژیست، فرمانده آرام، بکن باوئر اسپانیایى اینها نمونه اى از صفات و تشبیه هایى است که روزنامه هاى آلمانى از عملکرد کوتاه مدت ژابى آلونسو در بایرن مونیه داشته اند. اما چگونه او توانسته در مدت کوتاهى به چنین جایگاهى در مونیخ دست یابد؟

ژابى آلونسو داراى شخصیتى محکم و خلل ناپذیر است  که نحوه بازى او در زمین نیز منعکس کننده همین مشخصات است، وى در میانه زمین بایرن مونیخ همانند آهن ربایى توپ را به خود جذب مى کند و تاثیر محسوسى در روند بازى تیم داشته است. به خصوص عملکرد او در بازى مقابل کلن با 206 تماس با توپ بى نظیر بود و توانست رکورد تاریخ بوندسلیگا در این زمینه را از آن خود نماید. در بازى هاى این فصل بوندسلیگا وى تا کنون به طور میانگین در هر بازى 125 پاس ارسال نموده و برترین عملکرد در این زمینه را نیز در بین پنج لیگ برتر اروپایى به خود اختصاص داده است. آلونسو در این زمینه گفته است:"من سعى مى کنم همان کارى را انجام دهم که تا به حال انجام مى داده ام، در واقع من رابط و نقطه اتصال خطوط دفاع و حمله تیم هستم."

چنین نقشى را آلونسو در پنج فصل حضور خود در رئال مادرید نیز عهده دار بوده است. در میانه میدان او همانند رهبر ارکسترى تیم را هدایت مى نمود، نبض حرکتى تیم را در دست داشت و امنیت تیم در فاز دفاعى را نیز افزایش مى بخشید. با وجود تاثیرى که او بر تیمش داشت اما بازى او کمتر به چشم مى آمد و او خود را به فرمانده آرام میانه میدان مادریدى ها تبدیل نموده بود.

آلونسو خود در این زمینه معتقد است:"من بیشتر با حرکت هاى دستم با هم تیمى هایم ارتباط برقرار مى کردم." این قابلیت سبب شده که او در مونیخ نیز راحت تر و سریع تر خود را با تیم هماهنگ نماید و با ایده و فلسفه اى جدید تطبیق دهد. آلونسو سه روز قبل از پایان مهلت نقل و انتقالات تابستانى به بایرن مونیخ پیوست و تنها 48 ساعت بعد در بازى مقابل شالکه اولین بازى خود براى مونیخى ها را انجام داد و به انتخاب اول پپ گواردیولا در امر بازى سازى تبدیل شد. آلونسو با جایگیرى در نیمه زمین خودى علاوه بر افزایش ضریب اطمینان دفاعى تیم، به ندرت به منطقه جریمه حریف نزدیک مى شود و وظیفه هدایت، هماهنگى تیم و اتفاقات آن را عهده دار مى شود. در واقع شعاع حرکتى او به چند متر داخل و خارج از دایره میانى میدان محدود مى شود.

آلونسو از هافبک هاى دفاعى دونده به حساب نمى آید اما او بازیکن مدرن پست شماره شش است که از قدرت بازى خوانى بالایى برخوردار است و مى تواند نحوه حمله حریف را پیش بینى نموده وآن را مهار نماید. در فاز تهاجمى نیز آلونسو مى تواند با پاس هاى کوتاه و یا قطرى خود سرعت حمله تیمى را شتاب بخشد و یا کند نماید و البته به طورمعمول او بازیکنى با ریسک کم است، به طورى که بیش از نود درصد از پاس هاى او به طور صحیح به مقصد مى رسند. آلونسو با چنین مشخصاتى به قطعه محورى و غیر قابل چشم پوشى پازل پپ گواردیولا و ساختار تیمى بایرن مونیخ تبدیل شده است.

آلونسو در خصوص نقش خود معتقد است:"ما در بایرن مونیخ سرعت کمترى در حملات داریم و براى زدن ضربه نهایى منتظر لحظه اى مناسب صحیح مى مانیم. در مادرید اما همه چیز خیلى سریع اتفاق مى افتاد و در فاز تهاجمى گل زنى بر عهده کریس رونالدو و گرت بیل بود. ما توپ را به آنها مى دادیم و آنها به سمت دروازه حریف یورش مى بردند." او در هر دوتیم رئال مادرید و بایرن مونیخ به نوعى مغز متفکر تیم بوده و اختلافات بسیار کوچکى در وظایف او در این دو تیم مشاهده مى شود که آن هم بیشتر بسته به فلسفه کارى سرمربیان دو تیم مى باشد.

آلونسو به خوبى مى داند که چه انتظاراتى از وى وجود دارد و از طرفى از اعتماد بى اندازه کادر فنى نیز برخوردار است، دو عاملى که در انتقال ناگهانى او به مونیخ بسیار تاثیرگذار بوده اند. بر خلاف تمامى گمانه زنى ها او به دلیل اضافه شدن تونى کروس و ترس از رقابت با او از رئال مادرید جدا نشده است و البته هیچ گونه مشاجره و حتى اختلاف نظرى بین او و کارول آنجلوتى سرمربى تیم نیز وجود نداشته است، آلونسو در این زمینه مى گوید:"من سناریوى دوران فوتبال خود را این گونه نوشته ام." او حضور در بایرن مونیخ را چالشى جدید و جذاب براى خود مى داند و به گفته خود مى خواهد از پپ گواردیولا چیزهاى زیادى فرا گیرد و این تنها دلیل او براى ترک مادرید بوده است.

بعد از رسیدن به لادسیما دهمین عنوان قهرمانى رئال مادرید در لیگ قهرمانان، آرزو و رویاى بلند مدت مادریدى ها به حقیقت پیوست،‌ در این راه مادریدى ها فصل گذشته در مرحله نیمه نهایى موفق به شکست بایرن مونیخ شدند که ژابى آلونسو از آن بازى همچنان به عنوان بازى بزرگ نام مى برد:"این یک نتیجه فوق العاده اى بود، در واقع برد 4:0 در آلیانس آره نا انفاقى معمولى نبود." البته او این فصل مى بایست در بایرن مونیخ مانع از تکرار چنین نتایجى شود تا بتواند بعد از لیورپول و مادرید در مونیخ نیز به سومین قهرمانى خود در لیگ قهرمانان اروپا برسد.

کارل هاینتس رومنیگه از سران بایرن مونیخ در تمجید از آلونسو مى گوید:"از همان روز اول من متوجه شدم که او از شخصیت بسیار بزرگى برخوردار است." این هافبک اسپانیایى حال بعد از مصدومیت دوباره تیاگو اهمیت بیشترى یافته است و البته خود را با وجود بازیکنانى نظیر فیلیپ لام، باستیم شواین اشتایگر و مانوئل نویر از فرماندهان تیم در میدان نمى داند:"بازیکنان جدیدى نظیر من باید از بازیکنان قدیمى تر یاد بگیرند که چگونه باشگاه را نمایندگى نمایند."

آلونسو در خارج از زمین نیز انسان آرامى است و هرگز به حاشیه وارد نمى شود،  وى همچنین مشکلى با زبان آلمانى ندارد و مى گوید:"خوشبختانه اینجا همگى به انگلیسى مسلط هستند" البته از نظر او زبان فوتبال به هر حال ساده تر از تمام اینها است.
 

منبع

نظرات 6 + ارسال نظر
Fereshteh شنبه 3 آبان 1393 ساعت 14:26

خدا وکیلیش بازیکن خوبیه من که دوستش دارم

ریبرو شنبه 3 آبان 1393 ساعت 14:46

چرا همه برای فرشته رو دیسلایک زدید بابا خداییش بازیکن خوبیه دیگه

pepeto شنبه 3 آبان 1393 ساعت 15:07

سلام به همه

درسته بازیکن خوبیه منم خوشم میاد ولی

رهبر رئیس و... فقط شوانی

آیدا شنبه 3 آبان 1393 ساعت 16:27

اره یکی هم هست همیشه نظرهای من رو دیسلایک میکنه
من دلم واسه شوانی تنگ شده.خدایی شوانی بیاد آلونسو تاثیرش بیشتر از الان میشه

علی بایرنی شنبه 3 آبان 1393 ساعت 23:49

من خودم شخصا بعد شواینی عاشق مارتینز هستم خدا کنه اونم هرچه زودتر برگرده

محسن یکشنبه 4 آبان 1393 ساعت 13:30

من فکر می کنم اونایی که دیس لایک می کنن واسه خنده این کار انجام میدن , اخه خیلی حال میده.....ولی درکل بازیکن خیلی خوبیه , ژاویو با رییس وسط وایستدن و لام بر سر جاش می ترکونیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد