وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

ژردان شقیرى، سوء تفاهم مونیخى

 

شقیرى به عنوان استعداد بزرگ سوئیسى به باشگاه بایرن مونیخ پیوست، اما نتوانست در این باشگاه انتظارات را برآورده سازد و جدا شدن او از مونیخ را مى توان به عنوان مخالفت وى با وضعیت موجود ارزیابى نمود.

یوپ هاینکس سرمربى سابق بایرن مونیخ در تابستان 2012 و هنگام جذب شکیرى توسط این تیم گفته بود:"من او را از مدت ها پیش زیر نظر گرفته ام و مطمئن هستم که وى مى تواند به بازیکنى مهم براى بایرن مونیخ تبدیل شود."، شقیرى به عنوان یکى از بزرگترین استعدادهاى فوتبال اروپا در حالى در آن زمان تصمیم به پیوستن به بایرن مونیخ گرفت که بسیارى از تیم هاى مطرح اروپایى خواهان جذب وى شده بودند.

در ابتدا به نظر مى رسد که رابطه شقیرى با بایرن مونیخ بلند مدت و نتیجه بخش خواهد بود، هاینکس به وى اعتماد داشت و به شقیرى در همان فصل اول حضور در بایرن مونیخ که به فتح سه گانه منجر شد، در بازى هاى زیادى فرصت خودنمایى و حضور در زمین داده شد. او همانند زمان حضور خود در تیم بازیل سوئیس با سرعت، قدرت دریبلینگ خود توجهات را به خود جلب نمود و به نظر مى رسید که در آینده بازى در قسمت هجومى کناره هاى زمین در بایرن مونیخ به نام او ثبت شده باشد.

اما پروسه تبدیل شدن شقیرى به وارثین روبن و ریبرى در بایرن مونیخ با عهده دار شدن سمت مربى گرى تیم توسط پپ گواردیولا متوقف شد، علاوه بر این اضافه شدن ستارگانى نظیر ماریو گوتسه و تیاگو آلکانتارا نیز کار را براى این بازیکن سوئیسى سخت تر نمود و زمان حضور او در ترکیب بایرن مونیخ نسبت به فصل قبل از آن به شدت کاهش یافت و بازیکنان دیگر در این زمینه از وى گوى سبقت را ربودند.

شقیرى با ایجاد چنین شرایطى در بایرن مونیخ به صورت علنى مخالفت مى نمود و حتى اعلام نمود که او در زمان هاینکس اعتماد به نفس بیشترى داشته است، هاینکس براى شقیرى آزادى بیشترى در زمین قائل بود، موضوعى که در زمان پپ گواردیولا به دلیل تناقض با تاکتیک هاى تیمى از آن به طور کامل چشم پوشى شد. مطبوعات نیز اغلب از نحوه بازى شقیرى در بایرن مونیخ گواردیولا و عدم شرکت ضرورى وى در کارهاى دفاعى تیمى انتقاد مى نمودند و او را فاقد هوش لازم براى بازى مى دانستند و به همین دلیل پروسه پیشرفت او در مونیخ از سال 2012 متوقف ماند.

با باقى ماندن چنین شرایطى و با توجه به عدم تکذیب شقیرى، شایعات در خصوص احتمال انتقال وى به تیم هاى دیگر قوت گرفتند، البته بعد از جام جهانى 2014، ترک مونیخ توسط وى قطعى به نظر مى رسید اما زمان وقوع آن قابل پیش بینى نبود، شقرى در این زمینه خود گفته است:"من در تابستان مایل به ترک مونیخ بودم چون احساس مى کردم که براى من بهتر خواهد بود، اگر من در باشگاه دیگرى بعد از جام جهانى شانس خود را جستجو کنم."

ژردان شقرى هرگز موفق نشد خود را با تاکتیک ها و فلسفه بازى پپ گواردیولا منطبق سازد، شاید مشکل او عدم انگیزه لازم براى مبارزه رقیبان درون تیمى و صبور نبودن براى اثبات خود به گواردیولا بوده است. در واقع ترک مونیخ پیامد غیر قابل جلوگیرى چنین شرایطى بوده است، اوتمار هیتسفلد سرمربى سابق تیم هاى بایرن مونیخ و سوئیس در این زمینه معتقد است:"زمان آن رسیده بود که شقیری براى پیشرفت بیشتر بایرن مونیخ را ترک نماید، او به چالشى جدید نیاز داشت. در شش ماه اخیر همه شاهد بودیم که پپ گواردیولا حتى در هنگام مصدومیت فرانک ریبرى و آرین روبن به طور صد در صد به وى اعتماد نداشته. ژردان در واقع هرگز از حمایت گواردیولا برخوردار نبوده است."

در اینتر اما شرایط کاملا متفاوت است، براى این تیم که در حال حاضر رده نهم جد.ل رده بندى سرى آ را به خود اختصاص داده است، در واقع چنین انتقالى سبب افزایش و بهبود کیفیت تیم خواهد شد، روبرتو مانچینى سرمربى تیم در این زمینه معتقد است:"ما به دنبال بازیکنى بودیم که از قابلیت بازى در پست مهاجم نوک و کنارى برخوردار باشد، شقیرى به خوبى از چنین توانایى برخوردار است."، براى شقیرى اما انتقال به اینتر به نوعى سقوط و پسرفتى ورزشى محسوب مى شود، چون وى مجبور به حضور در لیگى است که متاسفانه کیفیت بالاى سال هاى پیش خود را از دست داده است.

شقیرى پیش از این انتقال به سایر تیم هاى بوندسلیگایى را به نوعى عقب گرد براى خود دانسته بود، حال وى مجبور است دو قدم بیشتر به عقب بازگردد و در تیمى بازى کند که قرار گرفتن او در ترکیب اصلى حتمى باشد و در خط حمله از آزادى هاى بیشترى برخوردار باشد، مسئله اى که در بایرن مونیخ پپ گواردیولا هرگز حاضر به تضمین کردن آن نبوده است.

 

به قلم هلکه ولتمن از وب سابت گل 

منبع

نظرات 3 + ارسال نظر
mojtaba پنج‌شنبه 25 دی 1393 ساعت 11:06

هر وقت صحبت از هاینکس میشه فقط میتونیم حسرت اون دوران رویایی رو بخوریم...

باستین پنج‌شنبه 25 دی 1393 ساعت 13:18

بابا اینکه رفت شما دست از سرش بردارید بازیکنى که مال تیم ما نیست خبر ازش ننویسید

بهروز جمعه 26 دی 1393 ساعت 11:38

ولی خدایی راست گفتن هوشش خیلی بالا نبود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد