وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

مملوء از «حشو»؛ گواردیولا و دردسر های «زیادی» باهوش بودن

۳ بازی در نیمه نهایی لیگ قهرمانان، 8 گل خورده و بدون گل زده. این آمار برای مربی با ابعاد پپ گواردیولا به هیچ عنوان نمی تواند قابل قبول باشد. البته تنها این آمارها نیستند که عملکرد آقای نابغه اسبق بارسلونا را به چالش می کشند بلکه رفتارها، تصمیمات و عملکرد تاکتیکی وی نیز به شدت جای سوال دارد.

طرفداری - 1 سال پیش در چنین روزهایی پس از شکست پپ گواردیولا در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا در مطلبی تحت عنوان "گواردیولا و مشکلات درونی اش" به معقوله تلاش بیش از اندازه و اغراق آمیز این سرمربی در جهت ایجاد تفاوت های فاحش تاکتیکی در تیمش نسبت به بایرن یوپ هاینکس تاکید کرده بودم. اینکه پپ علاقه دارد برچسب جداگانه ای روی  افکارش بزند و با چینش ها و تصمیمات تاکتیکی منحصر به فرد رخ نمایی کند. 1 سال از شکست سنگین برابر مادرید گذشته اما پپ گواردیولا همچنان تغییر جدی نکرده است. جیمی ردنپ اصل مطلب را در رابطه با گواردیولا بیان می کند: " گواردیولا مربی بزرگی است اما در بایرن او بیش از اندازه سعی می کند فریبنده و متفاوت باشد." مشکل همین جاست، جایی که گواردیولا اغراق آمیر قصد دارد خودش را متفاوت جلوه دهد. لاین آپ ابتدایی بازی برابر بارسا که بیرون آمد، سیستم کلی بایرن 3-3-4 بود اما با آغاز بازی گواردیولا همه را سورپرایز کرد. مونیخ عملا 3-4-3 طراحی شده بود آن هم با چینش هایی منحصر به فرد!! رافینیا مدافع کناری تیم به عنوان یکی از 3 مدافع مرکزی در کنار بواتنگ و بن عطیه انجام وظیفه می کرد. تیاگو در سمت راست خط میانی قرار گرفته بود تا فیلیپ لام مجددا در مرکز زمین انجام وظیفه کند. باستین شواین اشتایگر نیز شعاع حرکتش اش به شدت چسبیده به سرخیو بوسکتس به نظر می رسید!! 3-4-3 سیستمی است که گواردیولا همواره ثابت کرده ارادت خاصی نسبت به آن دارد. بایرن او امسال بارها با این سیستم به میدان رفته و حتی پیش از آن او شکل و شمایلی از این سیستم را نیز در بارسلونا به کار گرفته بود. 3-4-3 سیستمی است که به علت انعطاف پذیری بالا امکان جا به جایی های متعدد در خط میانی و حمله را به وجود می آورد و همین عامل یکی از مهم ترین دلایل ارادت پپ به آن است. با این حال یک تئوری کلی در میان تاکتیک نویسان رواج دارد و آن هم این است که 3-4-3 به علت محدودیت های تدافعی بهترین گزینه برای صف آرایی برابر سیستم 3-3-4 نمی تواند باشد.گواردیولا اما تیمش را با همین سیستم راهی میدان کرد تا با وجود لاین آپ ابتدای بازی تمامی کارشناسان را سورپرایز کند:  اینکه او تصمیم گرفته بود در عقب زمین نفر به نفر در برابر مثلث مخوف و وحشتناک MSN صف آرایی کند.

با این حال طولی نکشید که گواردیولا بر حجم و وسعت سورپرایزی اش افزود!! 20 دقیقه تنها از جریان بازی گذشته بود که ناگهان سرمربی اسپانیایی تصمیم گرفت به 2-4-4 سویچ کند. 2 نفوذ خطرناک لوئیس سوارز پپ را بر این داشت تا وضعیت دفاعی تیمش را سر و سامان دهد. رافینیا مجددا به پست واقع گرایانه اش باز گشت و برنات نیز یک خط به عقب آمد تا بایرن به 4 مدافع سویچ کرده باشد. پپ اولین اشتباه تاکتیکی خودش را در همان 20 دقیقه نخست فریاد زد. این اتفاق به هیچ عنوان یک مسئله عادی محسوب نمی شود. اینکه مربی در ابعاد پپ گواردیولا در رقابتی چنین مهم در حد و اندازه های نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا پس از 20 دقیقه اندیشه های تاکتیکی ابتدای بازی اش را تغییر می دهد، معانی فوق العاده زیادی دارد. شاید بهترین جملات برای وصف این اتفاق را جیمی کرگر بیان کرده باشد:" فوق العاده شگفت انگیز است. بسیار دشوار است که گواردیولا را مربی ضعیفی تصور کنیم چرا که او یکی از بهترین های دنیا محسوب می شود اما برای من روش بازی ابتدایی او غیر قابل باور است."

با این حال پپ پس از تغییر سیستم تیمش شرایط بهتری را سپری کرد. بایرن با 8 نفر به خوبی تجمع دفاعی داشت تا مانع از فضاسازی برای  مثلث مخوف بارسا شود. نتیجه 0-0 گرچه نتیجه رویایی در خانه حریف محسوب نمی شد اما دست کم ابتکار عمل را نیز از دست گواردیولا خارج نمی کرد. با این حال فاجعه اصلی در 15 دقیقه پایانی رخ داد. جایی که لئو مسی با یک شوت از راه دور گره کار را باز کرد تا بارسا پیش بیفتد. همیشه روی این نکته تاکید داشتم که پپ گواردیولا از لحاظ توانایی های ذهنی و روانی ضعف های جدی دارد. او بهترین سرمربی دنیا برای مدیریت بحران نیست. زمانی که در موضع ضعف قرار می گیرد، آپشن های زیادی برای ارائه ندارد. سال گذشته در نیمه اول دیدار برگشت برابر رئال پس از گل اول، تیمش از هم پاشید و 2 گل دیگر نیز دریافت کرد تا در همان 45 دقیقه نخست نسخه اش پیچیده شده باشد. امسال نیز پس از گل اول مسی در حالی که بایرن می توانست با نتیجه 1-0 درهای امیدواری را باز نگه دارد، باز هم از هم پاشید. این از هم پاشیدن به هیچ عنوان مسئله کوچکی محسوب نمی شود و ریشه در توانایی های محدود ذهنی سرمربی دارد که نتوانسته قدرت مدیریت شرایط بازی را در لحظات بحرانی و کلیدی در تیمش نهادینه کند. اینکه این اتفاق 2 سال پیاپی رخ می دهد، به خوبی نشان از عمق فاجعه است.

پپ گواردیولا سرمربی بد شانسی است. اینکه او در حساس ترین نقطه فصل 2 سوپر استار اصلی اش را در اختیار ندارد، اوج بد شانسی است. اما اینکه تمامی دلایل ناکامی و تحقیر مجدد بایرن در اروپا را در همین عامل خلاصه کنیم، اوج سطحی نگری و ساده اندیشی خواهد بود. غیبت «روبری» هیچ دخلی به  شکست تاکتیکی گواردیولا در همان 20 دقیقه ابتدایی بازی نداشت. ایضا نبود ریبری و روبن باز هم هیچ ارتباطی به ضعف های ذهنی بایرن گواردیولا نمی تواند داشته باشد. اینکه پپ قصد ندارد از اشتباهاتش درس بگیرد نیز ربطی به نبود «روبری» ندارد. 2 گانه داخلی سال گذشته گواردیولا امسال به احتمال فراوان تنها به یک بوندس لیگا تبدیل خواهد شد. فتح عناوین داخلی برای بایرنی که تا پیش از آن تیمی 3 گانه محسوب می شد به هیچ عنوان نمی تواند افتخاری نوبرانه باشد. به خصوص اینکه هواداران این تیم آلمانی مدعی داشتن یکی از طلایی ترین نسل های تاریخ باشگاه نیز هستند. بایرن پپ گواردیولا در طی 2 سال اخیر نکته ها و گفتنی های زیادی داشته است. از مسائل حاشیه ای تا نحوه کنترل گواردیولا بر تیم گرفته تا مسائل فنی و تاکتیکی در بازی های کلیدی.با این حال اما شاید بهترین وصف برای عملکرد 2 ساله گواردیولا در بایرن را بتوان در جمله گابریله مارکوتی ابر فوتبال نویس معروف جست و جو کرد:" پپ گواردیولا در بایرن می خواهد زیادی باهوش باشد." معادل فارسی تصمیمات و رفتار های گوناگون پپ گواردیولا در 2 سال اخیر شاید کلمه «حشو» باشد. حشو را به شدت می شد در تمامی تصمیمات و رفتارهای تاکتیکی وی در همین تک بازی مقابل بارسلونا جست و جو کرد. به نظر می رسد گواردیولا اصولا میانه خوبی با درس گرفتن از اشتباهات گذشته ندارد... 

  

منبع

نظرات 26 + ارسال نظر
بایرن کبیر ودیگرهیچ جمعه 18 اردیبهشت 1394 ساعت 14:00

این مقاله رو که دوپست قبل گذاشته بودین.

بایرن کبیرودیگرهیچ جمعه 18 اردیبهشت 1394 ساعت 14:00

موافقم.
پپ مربی هست که اگه تیمش عقب بیفته دیگه هیچ برنامه ای نداره.
گواردیولا میتونست وقتی تیم عقبه ومیبینه که بارسایی ها روحیه گرفتن بی محابا حمله نکنه.
روی گل سوم دفاع کاملا خالی بود.
همون نتیجه ی 1بر0 رو نگه میداشتیم خوب بود.

با جمعه 18 اردیبهشت 1394 ساعت 14:30

واقعا" فکر می کنی این مردک خیلی باهوشه .به نظرم ایکیوش اندازه مرغ هم نیست

علی جمعه 18 اردیبهشت 1394 ساعت 15:27

بازی یک صفر تموم میشد حداقل امیدوار بودیم
مرگ بر پپ

heresh جمعه 18 اردیبهشت 1394 ساعت 15:33

من معتقدم طرفداران باواریا با دیگر طرفداران متفاوتند
از خصوصیات بارز تیم بایرن(قبل پپ) بازگشت به بازی تیم، بعد از دریافت گل بود ، اصلا نشانی از استرس و ترس در بازیکنان دیده نمیشد به آرامی جلو می آمدند و نتیجه رو عوض میکردند.

هنوز به یاد داریم که در لیک قهرمانان بازی 3 بر 0 در زمین منچستر رو تبدیل به 3 بر کردند و در کل تیم بایرن صعود کرد.

تیم دچار سردرگمی و استرش بالا شده، تاکتیک های پیچیده بازیکنان رو خسته میکنه و شاید همین خستگی، باعث مصدومیتشان بشه.



به امید صعود باواریا

onlybayern جمعه 18 اردیبهشت 1394 ساعت 15:39

هوش!!!اینکه بدون شناخت توانایی یه بازیکن اونو هر جای زمین بذاری می شه هوش؟!اینکه بعد دوسال هنوز به یه ترکیب ثابت و منسجم نرسیدی می شه هوش؟!اینکه ترکیبتو نشناسی و هر سال به جای خرید های خوب از لیست مازاد رئال و بارسا بازیکن بگیری می شه هوش؟!

GERMANY جمعه 18 اردیبهشت 1394 ساعت 15:43

دشمن المان ماشینی تو دوباره زر زر کردی اکه نمیدونی بدون المانی ها یکی از باهوش ترین ملت های جهانن این تویی که مخت معیوبه صبر کن ببینم اصلا اسبانیا کشور بیشرفته ای یا المان خاک بر سرت هیجی نمیدونی کلمه ی فوتبال ماشینی هم یه کلمه دست ساختس که افتاده دهن یکسری افراد خرفت و نفهم مثل خودت که اندازه بزی نمیفهمی نکبت..

onlybayern جمعه 18 اردیبهشت 1394 ساعت 15:46

هوش یعنی تو هر بازی با توجه به شرایط اون بازی از بازیکنات درست بازی بگیری اقای پپ نه اینکه جاشونو تغییر بدی و تفاوتتو اینجوری نشون بدی..هوش یعنی مربی که گفت برای شکست بارسا از کسی کمک نمی گیرم و بارسارو با ۷ گل به خونش فرستاد..هوش یعنی مربی که تیمش هرسال بهتر شد و تبدیل شد به ترسناک ترین تیم واسه حریفاش..اقای رومینیگه لطفا برای ما مربی کم هوش بیاورید

GERMANY جمعه 18 اردیبهشت 1394 ساعت 15:57

برو بمیر بابا خفههههههههههههههههههههه شو اشغال نکبت به تو جه ربطی داره دوس داریم انتقاد کنیم از وبلاک ما کورتو کم کن بیرون بزغاله هیجی حالیش نیست بدبخت...جخه جخه جخه هری..

بارون سرخ جمعه 18 اردیبهشت 1394 ساعت 16:02

بدبخت زد المانی از بس تیمهای اشغالت جلوی المان تحقیر شدن عقدهای شدی اب بریز اونجایی که میسوزه

فقط ایران، فقط بایرن، فقط آلمان جمعه 18 اردیبهشت 1394 ساعت 16:13

بنده طرفدار پپ بودم و هنوز هستم اما معتقدم پپ با کمال احترام وصله ی بایرن نیست و باید عوض بشه تا حرمت خودش را حفظ کنه وگرنه آبروش توی دنیا میره
اما ما هوادارا باید حواسمون باشه:
اگر لوا، روبن، ریبری، الابا، مارتینز، برنات توی تیم نباشن واقعا از بایرن تمام آلمانی چی می مونه؟!!!
بایرن و آلمان بازیکن جنگنده، طراح، وبازی ساز و تکنیکی مثل روبن، ریبری، ژاوی، اینیستا... کم دارد. این هشداره، خطره
حالا شما پپ را عوض کن مربی قبلیمون را بیار، اگر روبن ریبری، گوستاوو، الابا توی تیم قبلی نبودن بازم همین آش بود همین کاسه
از روی عصبانیت، با توهین و تحلیل غلط نظر ندیم.
یاعلی

onlybayern جمعه 18 اردیبهشت 1394 ساعت 16:23

دوست عزیز مشکل ما بودن روبن ریبری لوا یا بقیه غیر المانیا نیست مشکل نداشتن یک شناخت درست از توانایی بازیکنا تو هر پست و هرج و مرجی و هر کی تو هرجای زمین بودن !!! والا معلومه هر باشگاهی نیاز به بازیکنای خارجی داره اما بازیکنایی مفید برای بایرن نه ته مانده لیست رئال و بارسا! وقتی کروس رفت مربی باهوش ما بازیکن بهتری تو اون پست گرفت؟!!!!!

GERMANY جمعه 18 اردیبهشت 1394 ساعت 18:06

تو یکی دیکه دهنتو ببند که حوصلتو نداریم جرا انقد جرت و برت میکی اخه از کجا داری میسوزی اخه بدبخت هیجی نمیفهمی فقط کلی جرت و برت نوشتی همین المان با کلی برنامه و نظم همه ی تیم ها رو از بیش رو برداشت و قهرمان شد و لیاقتش هم داشت زر اضافی داری میزنی......

onlybayern جمعه 18 اردیبهشت 1394 ساعت 18:42

بابا اینا کین میان نظر می دن خوب شد ماهیت فوتبال المانو فهمیدیم
تو طرفدار کدوم تیمی حتما برزیل

saeeed جمعه 18 اردیبهشت 1394 ساعت 18:59

ملت میان فحش کش میکنن میرن نظراشون ثبت میشه اونوقت نظر من دیشب ثبت نمیشد هی میگف این نظر قابل ثبت نیست....

GERMANY جمعه 18 اردیبهشت 1394 ساعت 19:03

نه بس با عمه ی تو تا فینال اومده زر میزنیا؟ اسکل

GERMANY جمعه 18 اردیبهشت 1394 ساعت 19:20

اقای علی اون دهنتو ببند انقد جفنکیات نباف بابا بارسا مسی و نیمار و سوارز رو نداشته باشه باید صدر جدولو با تلسکوب نکاه کنه با اینا نمیشه بحث کرد همش میخوان به نفع خودشون حرف بزنن و فقط زر اضافی بزنن بایرن بنج با بارسا رو برده ولی بارسا یه بار...تیم ما اکه مصدوم های کلیدیشو داشت بارسا هیج غلطی نمیکرد...

م مثل مولر جمعه 18 اردیبهشت 1394 ساعت 19:23

بدون اغراق مى گم، هیچ تیمى در جهان وجود نداره که بتونه با سرعتى که بازیکنان بایرن مونیخ ، پاسکارى زمینى یا همان تیکى تاکا را یاد گرفتند و اجراء کردند اجراء کنه و همین موجب برترى آشکار تاکتیکى بایرن بر تیمهاى دیگه است. چون بازیکنان بایرن در استفاده از توپهاى هوایى هم بهتر از بارسلونا و بقیه تیمها کار مى کنند.
البته این قابلیت را گواردیولا به بایرن آموزش داده.
درسته که تیم در سه بازى اروپایى نتیجه نگرفته، ولى مهم اینه که این سبک از بازى را بهتر و مؤثر تر از بارسلونا اجراء مى کنه و این باعث غناى تاکتیکى فوتبال آلمان در رده ملى هم شده.
بایرن به حدى قوى شده که در مقابل تیم کاملاً تهاجمى بارسلونا، بارسلونا را وادار به دفاع و ضد حمله مى کنه.
مطمئناً هیچکس به اندازه تیم بارسلونا نگران بازى برگشت در آلیانز آرنا نیست. فقط اونا مى دونن که حتا با وجود داشتن این همه ستاره و فوق ستاره، با این تیم، حتا در غیاب ستاره هاش هم چه قدر دشوار و خطرناکه.

GERMANY جمعه 18 اردیبهشت 1394 ساعت 19:44

این یارو بدجوری رفته رو مخ من برو تو اینترنت نکاه کن ببین جه لیک هایی قدرت بالا دارن بعد بیا زر بزن در ضمن المان رو با انکلیس و ایتالیا مقایسه نکن فرانسه اخه لیک داره تورو خدا تو رنکیک بهترین لیک های دنیا فرانسه اخر همس درضمن اینم برو تو اینترنت نکاه کن المانیها منظم ترین و بابرنامه ترین مردم جهانن

GERMANY جمعه 18 اردیبهشت 1394 ساعت 20:35

برو بابا اسکل هیجی نمیفهمی اصلا کی بهت کفته باتو بزاری اینجا از وبلاک ما برو بیرون و انقدم زر اضافی نزن ادم اعصاب خورد کن همینم مونده بود یه شبش بیاد در مورد کشور المان اظهار نظر کنه فقط برا فوتبالش بحث میکنه برو عقده هاتو جای دیکه خالی کن اینجا وبلاک طرفدارای بایرنه نه رعال و بارسا اشتباه اومدی بفرما برو....

GERMANY جمعه 18 اردیبهشت 1394 ساعت 21:41

جقد تو بامزه ای خیار بیارم خدمتت رو اون نمکت خیلی بیشتره عمو جون کلاس جندمی ریاضیتو نوشتی فردا قراره بای تخته تمرین حل کنی حمالا انقد بیکارن میان اینجا برا ما جفنکیات میبافن (محمد و علی نکبت) از وبلاک ما کم شید بیرون درم بشت سرتون ببندید که بارسایی ها و رعالی های نکبت دیکه امثال خودتون نیان اینجا برید بزارید باد بیاد

ّچه بایرنی جمعه 18 اردیبهشت 1394 ساعت 22:13

یعنی خندم میگیره از این بارسایی هایی که حالا که بعد صد سال که از بایرن بردن چه زبونی در آوردن..
دارن از خوشحالی سکته میکنن..چرا قبل بازی ازتون خبری نبود...صد تا سوراخ قایم شده بودید.....حالا که یه بار بردید عین عقده ای ها چرت پرت میگید...اومدن از فلسفه نژاد حرف میزنن..از فوتبال ماشینی حرف میزنن..همین فوتبال ماشینی تو جام جهانی دهنتونو سرویس کرد.....

حالا یه بار باختیم...اونم دو صفر...هفت تایی که نشدیم...
شمام زیاد خوشحال نباش....

رضا گرجی جمعه 18 اردیبهشت 1394 ساعت 22:56

این چند روز دیگه بس که فحش و فضیحت کردید به پپ حیثیت هواداری را بردید،نمیدونم این چه منطقیه،پپ تو‌طول فصل همیشه سی درصد تیم اصلیش را نداشته،با این حال بازم اومدیم تا نیمه نهایی،توجه کنید چلسی با اونهمه مهره و‌مربی حرفه ایش نیومد،پاری سن ژرمن نیومد،ضمنا پپ از وقتی اومده نفس دورتموندو گرفته،یادتون رفته هر فصل با دورتموند دردسر داشتیم? یادتون رفته تیم هانکس سه سال جوونتر و بدون مصدوم و روی اوج بود? بخدا پپ گناه داره تمام تیمهای این مرحله روی اوج هستن و‌بی مصدوم،ریال یه بنزما را نداشت دچار دردسر شد جلوی یووه،ترو خدا واقع بین باشید و هوادار واقعی باشید،ضمنا خنده داره دارید پپ را با کلوپ مقایسه می کنید،انصافتون کجاست،تیم ما رم را هفتایی کرد،شاختار را له کرد،پورتو‌را له کرد،جلوی بارسا هم عالی بودیم تا دقیقه هفتاد و‌هفت،به اشتباهات بازیکنا باختیم نه به تاکتیک پپ،دیدید که مسی داشت خودشو جر میداد،ما بایرن هستیم و‌برگشت بازم امیدواریم،زنده باد بایرن و زنده باد رومنیگه و قیصر و زنده باد شواینی و‌همه بازیکنا و‌نهایتا زنده باد پپ که با اینهمه بی مهرگی مارا تا اینجا اورد بالا.

narcis13 جمعه 18 اردیبهشت 1394 ساعت 23:01

بله اقا رضا .. خیلی لطف کرد تیمی که از 6 جام همشو داشت میگرفت تبدیل کرد به تیمی که اگه تا نیمه نهایی بیاد ، باید همه خوشحال باشن و ازش تشکر کنن
ندیده بودم تیمی به این سرعت از دوران اوجش فاصله بگیره
اونم بایرن که با خون دل خوردن به اونجا رسیده بود و دوباره به اصلش برگشته بود

رضا گرجی جمعه 18 اردیبهشت 1394 ساعت 23:06

تو‌این مرحله مهره ها نتایجو‌رقم میزنن،شما بگو ما کی را داریم? شواینی نا امادست،روبن نیست،ریبری نیست،الابا نیست،هولگر نیست،خاوی مارتینز ناامادست،تروخدا واقع بین باشید

رضا گرجی جمعه 18 اردیبهشت 1394 ساعت 23:12

ما بایرن هستیم،جنگجو‌هستیم و بی رحم،یه نیمه ی بازی راباختیم یه نیمه ی دیگه تو جهنم منتظرشون هستیم،یکم چاشنی شانس همراهی کنه و بیست دقیقه اول گل بزنیم،امید برگشت داریم،ما میجنگیم اگه ام باختیم سربلندیم چون ما بایرنیم،من فقط میگم روحیه داشته باشیم و حمایت کنیم تا دشمن شاد نباشیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد