وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

تاثیر غیب اولى هوینس در بحران هویت بایرن مونیخ

 
بعد از جدایى شواین اشتایگر از بایرن مونیخ بسیارى بر این عقیده اند که بایرن مونیخ هویت و چهره اصلى خود را از دست داده و از تیمى با فلسفه و سنتى خاص به تیمى بین المللى تبدیل گردیده، اتفاقى که شاید در صورت حضور اولى هوینس در پست ریاست باشگاه هرگز روى نمى داد.

از پنج سال پیش بایرن مونیخ توانسته خود را در جمع تیم هاى همیشه مطرح و مدعى در رقابت هاى لیگ قهرمانان اروپا تبدیل نماید. بى تردید اولى هوینس رئیس سابق این باشگاه آلمانى نقشى بسیار مهم در دستیابى بایرن مونیخ به چنین جایگاهى در فوتبال اروپا که فتح اولین سه گانه تاریخ باشگاه در سال 2013  نقطه اوج آن بوده، داشته است.

از آن زمان به بعد اما تغییرات بسیارى در بایرن مونیخ به وجود آمده و برخى از چهره هاى تاثیرگذار، باشگاه را ترک نموده یا به عقیده برخى از هواداران مونیخى آنها را مجبور به ترک باشگاه نموه اند. حال بعد از جنجال هاى اخیر به وجود آمده بعد از جدایى باستین شواین اشتایگر و حتى دکتر مولر ولفارت پزشک باشگاه، این پرسش در ذهن دوستداران فوتبال مطرح شده که آیا چنین اتفاقاتى در صورت حضور اولى هوینس در مسند ریاست باشگاه بایرن مونیخ نیز اتفاق مى افتاد؟ و ارزش ها و سنت هاى بایرن مونیخ به فراموشى سپرده مى شدند؟

 

بحران هویت در بایرن مونیخ

اگر اولى هوینس در این دو فصل اخیر همچنان تصمیم گیرنده اصلى در باشگاه بایرن مونیخ بود، آیا مجوز خروج باستین شواین اشتایگر اسطوره باشگاه، تونى کروس ستاره جام جهانى و مهاجم با کیفیتى نظیر ماریو ماندژوکیچ از مونیخ صادر مى گردید؟ آن هم بدون برگزارى مراسم رسمى خداحافظى با هواداران حاضر در استادیوم آلیانس آره نا؟ آیا دکتر مولر ولفارت پزشک معتمد تیم و بسیارى از ورزشکاران مطرح دنیا مى توانست به راحتى سابقه همکارى چهل ساله خود با بایرن مونیخ را نادیده گیرد و باشگاه را ترک نماید؟ و برخى از بازیکنان نه چندان تاثیرگذار نظیر ژابى آلونسو، خوان برنات و یاپه په رینا به کادر باشگاه اضافه مى شدند؟

بسیارى از کارشناسان فوتبال آلمان به بحران هویتى جدى در بایرن مونیخ اعتقاد دارند، دکتر میرا مولنهوف استاد روانشناسى اجتماعى دانشگاه مونیخ در این باره مى گوید:

باشگاه دچار تزلزل شده و بایرن مونیخ بعد از کناره گیرى اولى هوینس از سمت ریاست باشگاه و با افزایش قدرت و اختیارات پپ گواردیولا در مسیرى قرار گرفته که هرگز با ارزش هاى سنتى باشگاه، هواداران آن و حتى بازیکنى نظیر شواین اشتایگر همخوانى ندارد.

چهره بایرن مونیخ بى تردید از دو سال پیش دستخوش تغییرات فراوانى قرار گرفته که چندان باب میل هواداران و حتى برخى از بازیکنان متعصب باشگاه نبوده است، علت چنین تغییراتى را در فلسفه باشگاه بایرن مونیخ مى توان در افزایش قدرت پپ گواردیولا و ضعف مدیریتى کارل هاینتس رومنیگه جستجو نمود. از زمان حضور پپ گواردیولا در بایرن مونیخ بسیارى از بازیکنان کلیدى نظیر ماریو ماندژوکیچ، تونى کروس، باستین شواین اشتایگر خداى فوتبال مونیخى ها و یا ژردان شکیرى که مى توانست در آینده با جانشینى آرین روبن و یا فرانک ریبرى، نقش مهمى را در تیم ایفا نماید، مجبور به ترک مونیخ شده اند.

 

جدایى بازیکنان بزرگ در زمان ریاست اولى هوینس

بسیارى از هواداران مونیخ اعتقاد دارند که جدایى چنین بازیکنان بزرگ و تاثیرگذارى در صورت حضور اولى هوینس در پست ریاست باشگاه هرگز با چنین شرایطى اتفاق نمى افتاد، اما با نگاهى به گذشته نه چندان دور مى توان خلاف چنین موضوعى را مشاهده نمود، چون در گذشته نیز مجوز خروج بازیکنان بزرگ و محبوبى نظیر اشتفان افن برگ، میشائیل بالاک و حتى لوسیوى و زیروبرتوى برزیلى از بایرن مونیخ صادر شده و هیچ مخالفت و یا مقاومتى از سوى کادر باشگاه براى جدایى آنها وجود نداشته است.

در حقیقت عصبانیت و نارضایتى بسیارى از هوادارن مونیخى از شرایط باشگاه بسیار زودتر و در دوره درخشان مربى گرى یوپ هاینکس شروع شده است، هنگامى که در ژانویه 2013 مشخص شد از تابستان پپ گواردیولا جانشین هاینکس بر روى نیمکت مربى گرى بایرن مونیخ خواهد شد، چون براى آنها جدایى توافقى “Don Jupp” به راحتى قابل پذیرش نبود. از طرفى دیگر اما جذب پپ گواردیولا از سوى بایرن مونیخ موجب خوشحالى بخشى دیگر از  هواداران شده بود، چون مربى پرطرفدارى نظیر پپ گواردیولا بعد از درخششى کم نظیر در بارسلونا از میان پیشنهادات مختلف تیم هاى مطرح اروپایى، با تلاش هاى فراوان اولى هوینس رئیس وقت باشگاه، بایرن مونیخ را براى ادامه دوران مربى گرى خود انتخاب نموده بود و بى تردید نمى توان از نقش اولى هوینس در انتخاب گواردیولا چشم پوشى نمود.

بى تردید جلب رضایت پپ گواردیولا براى پیوستن به بوندسلیگا از شاهکارهاى اولى هوینس بوده، اما به احتمال فراوان در صورت تداوم حضور او در مسند ریاست باشگاه بایرن مونیخ با توجه به شخصیت کاریزماى اولى هوینس، قدرت و اختیارات این سرمربى اسپانیایى کمى محدودتر بود و بایرن مونیخ بر اساس فلسفه و ارزش هاى خود مجوز صدور جدایى بازیکنان بزرگ و کلیدى تیم را صادر و نسبت به جذب بازیکنان جدید اقدام مى نمود.  

 

به قلم Xaver Bitz از وب سایت روزنامه آلمانى Merkur

 

منبع

نظرات 2 + ارسال نظر
ariya1900 چهارشنبه 31 تیر 1394 ساعت 00:41

جات خیلی خالیه ...

germany چهارشنبه 31 تیر 1394 ساعت 01:32

ای کاش بیاد...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد