وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

گرد مولر، محمد علی کلی محوطه جریمه

بهترین مهاجم قرن، نابغه گل زنى و بمب افکن عناوینى هستند که به گرد مولر اختصاص یافته است. این مهاجم افسانه اى که آمارى دست نیافتنى و غیر قابل قیاس از خود به جاى گذشته، در سوم نوامبر تولد هفتاد سالگى خود را در حالى جشن گرفت که به تازگى ابتلاى به بیمارى آلزایمر علنى شده است.  

محوطه جریمه حریفان امپراطورى گرد مولر بود و هرگاه وى در این منطقه به توپ مى رسید، باز شدن دروازه هر حریفى هرگز دور از دسترس نبود. هیچ مهاجمى در آلمان و حتى اروپا نه تنها به سطح وى نرسیده بلکه هرگز قابل قیاس با وى نیز نخواهد بود. گرد مولر در حقیقت پادشاه محوطه جریمه بود که در همه بازى ها وظیفه خود را به خوبى انجام مى داد و از قابلیتى بى نظیر و خارق العاده در امر گل زنى برخوردار بود.

کارل هاینتس رومنیگه رئیس باشگاه بایرن مونیخ در تمجید از گرد مولر گفته:"بدون گل هاى او بایرن مونیخ و فوتبال آلمان هرگز به جایگاه کنونى دست پیدا نمى کرد." فرانتس بکن باوئر قیصر فوتبال آلمان نیز در مورد بمب افکن فوتبال آلمان معتقد است:"گرد مولر بزرگترین مهاجم تمام دوران ها است، او محمد على کلى محوطه جریمه است. همه موفقیت هاى ما بدون گرد مولر امکان پذیر نبوده اند و ما همه این افتخارات را مدیون وى هستیم."

گل زنى در حقیقت مهمترین نشانه گرد مولر بود، وى در 62 بازى ملى، موفق به ثمر رساندن 68 گل شده و در 427 بازى بوندسلیگایى نیز 365 مرتبه دروازه حریفان را باز  کرده است. در مجموع از گرد مولر افسانه اى در 1204 بازى رسمى و دوستانه، 1455 گل ثبت شده  بر جاى مانده است. بمب افکن اما خود هیچ توضیحى در مورد آمار فوق العاده گل زنى خود ندارد:"من توضیحى در این باره نمى توانم ارائه دهم، چون گل زدن یاد گرفتنى نیست. به عنوان یک مهاجم گل زن باید دانست که دروازه کجا قرار گرفته و من آن را به خوبى مى دانستم."

گرد مولر خود همچنین هیچ نظرى در مورد زیباترین گلى که به ثمر رسانده ندارد، اما بى تردید وى مهمترین گل دوران فوتبال خود را به خوبى مى شناسد:"من گل هاى زیباترى نیز به ثمر رساندم، اما مهمترین گل من مربوط به بازى فینال جام جهانى 1974 مقابل هلند که به قهرمانى آلمان منجر شد، مى باشد." گرد مولر در صحنه این گل با چرخشى سریع توپ را براى دومین بار وارد دروازه نارنجى پوشان هلندى نمود تا آلمان ها براى دومین مرتبه فاتح جام جهانى فوتبال گردند.

با وجود چنین درخششى اما گرد مولر همواره انسانى متواضع بوده است،‌ اولى هوینس رئیس اسبق باشگاه بایرن مونیخ در این باره معتقد است:"بى تردید گرد مولر نقشى بسیار مهم در شهرت جهانى بایرن مونیخ داشته است، اما تا به امروز وى همان انسان ساده و فروتن باقى مانده با وجود اینکه وى ستاره اى جهانى محسوب مى گردد." رومنیگه نیز به نوعى صحبت هاى هوینس در این باره را تایید مى نماید:"گرد مولر در تمامى این موفقیت ها متواضع مانده که این موضوع در من بسیار تاثیرگذار بوده است."

هنگامى که گرد مولر در سال 1964 به عنوان یک جوان هیجده ساله از تیم نوردلینگن، تیم شهر زادگاه خود به مونیخ و تیم دسته دومى بایرن مونیخ پیوست، بى تردید هیچ کس نمى توانست چنین دوران درخشانى را در فوتبال براى وى پیش بینى نماید. چیک کایکوفسکى سرمربى آن زمان بایرن مونیخ به دلیل شریط بدنى بمب افکن از او با نام "وزنه بردار" یاد مى نمود و بعد ها حتى براى وى نام مستعار"مولر چاق و کوچک" استفاده مى نمود.

گرد مولر همواره آرام با تیم ملى آلمان فاتح رقابت هاى یورو در سال 1972 گردید و دو سال بعد نیز قهرمانى در جام جهانى را به کارنامه خود اضافه نمود. در بایرن مونیخ وى چهار مرتبه بوندسلیگا را فتح نمود و چهار مرتبه نیز موفق به بالاى سر بردن کاپ قهرمانى رقابت هاى DFB Pokal شد، وى همچنین در سال 1976 با بایرن مونیخ به قهرمانى در جام باشگاه هاى جهان رسید و بین سال هاى 1974 تا 1976 نیز با همین تیم سه مرتبه متوالى فتح لیگ قهرمانان اروپا را جشن گرفت. در سال 1967 نیز گرد مولر در بایرن مونیخ به قهرمانى در جام برندگان جام باشگاه هاى اروپا دست یافته بود. در سال 1970 گرد مولر به عنوان برترین بازیکن سال فوتبال اروپا انتخاب شد و در سال هاى 1967 و 1969 نیز عنوان برترین بازیکن سال فوتبال آلمان را از آن خود نمود. در جام جهانى 1970 مکزیک نیز وى با به ثمر رساندن ده گل به عنوان برترین گل زن این رقابت ها انتخاب گردید، ضمن اینکه وى هفت مرتبه نیز به عنوان برترین گل زن بوندسلیگا دست پیدا کرده است.

آمار گل زنى مهاجمین فوتبال در آلمان همواره با آمار بر جاى مانده از گرد مولر سنجیده مى شود که رسیدن به آن به امرى غیر ممکن بدل شده است، توماس مولر مهاجم گل زن این روزهاى بایرن مونیخ و فوتبال آلمان در این باره اعتراف نموده:"گرد مولر هنوز هم با فاصله بهترین مهاجم تاریخ فوتبال آلمان به حساب مى آید." آمار چهل گل زده گرد مولر در فصل 1971/72 نیز تا کنون در فوتبال آلمان جاودان شده و به اعتقاد توماس مولر:"برخى رکوردها براى همیشه دست نخورده باقى خواهند ماند.". آمار گل زنى بمب افکن در تیم ملى نیز فوق العاده است و رکورد او در این زمینه سال گذشته بعد از گذشت چهل سال توسط میروسلاو کلوزه شکسته شد، با این تفاوت که کلوزه برای رسیدن به چنین رکوردى به 137 بازى ملى نیاز داشته است در حالى که رکورد به ثمر رساندن 1.1 گل در هر بازى ملى توسط گرد مولر نیز براى همیشه در تاریخ فوتبال آلمان باقى خواهد ماند.

زندگى گرد مولر البته همواره با لحظات خوش به همراه نبوده است، شهرت او بعد از بازگشت از فوتبال آمریکا در دهه هشتاد میلادى با مشکل الکلى که به آن دچار گردیده بود خدشه دار شد که هم تیمى هاى سابق وى در بایرن مونیخ به خصوص اولى هوینس و فرانتس بکن باوئر به کمک بزرگى براى وى جهت خروج از این بحران تبدیل شدند و بعد از حل این مشکل مقدمات حضور وى را در کادر مربى گرى تیم هاى پایه اى بایرن مونیخ را فراهم آوردند. از سال 1992 گرد مولر براى سال ها مربى تیم هاى جوانان و آماتورهاى بایرن مونیخ بود و وى به عنوان دستیار هرمان گرلند، کمک مربى فعلى بایرن مونیخ، نقشى بزرگ در پرورش استعدادهایى نظیر داوید آلابا، هولگر بداشتوبر و هم نام خود توماس مولر داشته است. کارل هاینتس رومنیگه از اینکه گرد مولر بازیکنى نظیر توماس مولر را به باشگاه بایرن مونیخ تحویل داده و سبب شده تا دوباره مولرى دیگر در بایرن مونیخ بدرخشد، ابراز خوشحال نموده و گفته است:"براى این موضوع هم ما مدیون گرد مولر هستیم."توماس مولر در مورد گرد مولر و تاثیر او در پیشرفت خود معتقد است:"از همان ابتدایى که من به عنوان یک بازیکن جوان به تیم آماتورهاى بایرن مونیخ پیوستم و با گرد مولر آشنا شدم، از تفاهم خوبى با او برخوردار بودم. گرد مولر همواره بزرگترین الگوى فوتبالى من بوده است."

در ماه گذشته میلادى اما انتشار خبرى کوتاه از سوى باشگاه بایرن مونیخ مبنى بر ابتلاى بمب افکن به بیمارى آلزایمر فوتبال آلمان و طرفداران آن را در بهت کامل فرو برد، در این خبر تلخ آمده بود که گرد مولر بعد از تشخیص این بیمارى از ماه فوریه سال جارى میلادى، در کلینیکى تخصصى تحت درمان قرار گرفته است. به همین دلیل و به درخواست خانواده گرد مولر، باشگاه بایرن مونیخ هیچ مراسمى را براى جشن گرفتن سالگرد تولد گرد مولر برگزار  نکرده است.

توماس مولر نیز ابتلاى گرد مولر به بیمارى آلزایمر را بسیار دردناک توصیف کرده و گفته است:"گرد مولر از پس این بیمارى با شناختى که من از وى دارم بر خواهد آمد." رومنیگه رئیس بایرن مونیخ نیز قول داده است:"بایرن مونیخ هرگز گرد مولر و خانواده وى را تنها نخواهد گذاشت و همواره ضمن حمایت از آنها در کنارشان خواهد بود." به این ترتیب گرد مولر سالگرد تولد هفتاد سالگى خود را به تنهایى و در غیاب هم تیمى هاى خود که به کمک او دهه هفتاد میلادى را به طلایى ترین دوران فوتبال آلمان بدل کردند،  به تلخ ترین شکل ممکن جشن خواهد گرفت و در حالی دوستداران گرد مولر خاطر  بمب افکن در روز میلادش را با یادآورى گل هاى بیشمار ثمر رسیده توسط وى گرامى داشته اند، که بمب افکن خود هیچ یک از این گل ها را به خاطر نمى آورد.

 

نگاهى به موفقیت ها  و رکوردهاى گرد مولر

تیم ملى آلمان (1966 – 1974):

- قهرمانى در جام جهانى 1974

- قهرمانى در جام ملت هاى اروپا 1972

- کسب عنوان برترین گل زن جام جهانى 1970 با ده گل زده

- انجام 62 بازى ملى و به ثمر رساندن 68 گل

بایرن مونیخ (1964-1979):

- قهرمانى در جام باشگاه هاى جهان 1976

- قهرمانى در لیگ قهرمانان اروپا 1974، 1975 و 1976

- قهرمانى در جام برندگان جام باشگاه هاى جهان 1967

- قهرمانى در بوندسلیگا 1969، 1972، 1973 و 1974

- قهرمانى در رفابت های  جام حذفی آلمان  1966، 1967، 1969 و 1971

- بهترین گل زن اروپا 1970 و 1972

- بهترین گل زن بوندسلیگا 1967، 1969، 1970، 1972، 1973، 1974 و 1978

- بهترین بازیکن سال اروپا 1970

بهترین بازیکن سال آلمان 1967 و 1969

- انجام 427 بازى در بوندسلیگا و به ثمر رساندن 365 گل

- انجام 74 بازى در رقابت های باشگاه های اروپا و به ثمر رساندن 66 گل

استرایکرز (از فوتبال آمریکا):

- انجام هشتاد بازى در لیگ فوتبال آمریکاى شمالى و به ثمر رساندن 40 گل

سایر رکوردها

- بهترین گل زن تاریخ بوندسلیگا با 365 گل زده

- بهترین آمار گل زنى با به ثمر رساندن یک گل در هر 105 دقیقه از رقابت هاى بوندسلیگا

- ثبت رکورد چهل گل زده در فصل 1971/72

- به ثمر رساندن حداقل یک گل در شانزده بازى متوالى از رقابت هاى فصل 1969/70

- به ثمر رساندن حداقل دو گل در 87 بازى از بوندسلیگا، حداقل سه گل در 32 بازى از بوندسلیگا، حداقل چهار گل در ده بازى از بوندسلیگا و پنچ گل در چهار بازى از بوندسلیگا

- گرد مولر در رقابت هاى DFB Pokal نیز با به ثمر رساندن 78 گل در 62 بازى رکورددار است.

 

از وب سایت رسمى باشگاه بایرن مونیخ

نظرات 3 + ارسال نظر
Führer پنج‌شنبه 14 آبان 1394 ساعت 01:18

دروووود..به راستی که نام این بزرگوار با نام فوتبال و گل عجین شده و اسطوره ای همیشگی برای فوتبال دوستان و طرفداران فوتبال آلمان..ایشون رو دوست دارم و به ایشون و دیگر اسطوره های بزرگ فوتبال آلمان درود میفرستم..گرد مولر چه نام با اصالت و بزرگیست.

Ariya1900 پنج‌شنبه 14 آبان 1394 ساعت 01:24

عجب عنوانی.. همینه دیگه

b پنج‌شنبه 14 آبان 1394 ساعت 17:33

اخ.......بمیرم الهی.....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد