وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

تالار مشاهیر: پل برایتنر؛ باواریایی آتشین

پل برایتنر یکی از بهترین و پرافتخارترین فوتبالیست‌های تاریخ آلمان محسوب می‌شود، وی با تیم ملی آلمان و باشگاه بایرن‌مونیخ، تمام جام‌های ممکن را کسب نموده است. علاوه بر این، برایتنر به خاطر شخصیت جنجالی و پرشور و البته مدل موها و ریش آفریقایی همیشه موردتوجه رسانه‌ها، اهالی و هواداران فوتبال بوده است.  

 

پائول برایتنر متولد 5 سپتامبر 1951 در شهر کولبرمور ایالت باواریا است، توجه برایتنر از همان سال‌های ر کودکی به فوتبال معطوف شد. . برایتنر که بازیکنی مستحکم، انرژیک، با سطح بسیار بالای آمادگی بدنی و شوت‌زن قهاری بود، در سال‌های اولیه به پست مهاجم علاقه‌مند بود، اما به‌تدریج در پست‌های مدافع کناری و سپس به‌عنوان هافبک مورداستفاده قرار گرفت.

او در سال 1961 به تیم ای اس وی فرایلایسنگ جایی که پدرش هم به‌عنوان مدیر اجرایی تیم و به‌عنوان مربی تیم جوانان کار می‌کرد، پیوست. برایتنر به‌سرعت پیشرفت می‌کرد، در سال 1968 به تیم ملی جوانان آلمان تحت هدایت اودو لاتک فراخوانده شد، جایی که هم‌تیمی و دوست آینده‌اش یعنی اولی هوینس را ملاقات کرد.سال بعد وقتی لاتک به‌عنوان مربی بایرن‌مونیخ برگزیده شد، هر دو شاگردانش را به تیم جدیدش برد.

  

 اما مسیر برایتنر جوان به‌سوی تیم اصلی با توجه به دریافت برگه اعزام به خدمت چندان هموار نبود، برایتنر به هر ترتیب ممکن  می‌خواست از شر خدمت سربازی خلاص شود. او در سالگرد 60 سالگی‌اش به بیلد گفته بود:

” در آن زمان با اولی هوینس هم‌اتاق بودم، ساعت حدود 3 شب بود، تا اولی مأموران پلیس را دست‌به‌سر کند، رفتم در انبار زغال قایم شدم.البته این مورد فقط تا چند شب دیگر تکرار شد.بعدازاین گفته می‌شد آن‌ها می‌خواهند برای دستگیریم در خیابان برایم پوستر تحت تعقیب نصب کنند.پس با پای خودم به پادگان رفتم.
 “

به‌این‌ترتیب هفته‌ها که هم‌تیمی‌هایش در بوندسلیگا به میدان می‌رفتند، او مجبور بود در پادگان بماند و توالت‌ها را تمیز کند. برایتنر تا فوریه 1971 نتوانست جایگاهی در تیم اصلی بایرن به دست آورد و حتی زمانی به ترکیب اصلی راه یافت مجبور بود در پست ناآشنایی بازی کند.

” قبل از یک بازی در هانوفر، ما دو یا سه بازیکن غایب داشتیم و مربی تیم، اودو لاتک از من پرسید؛ می‌توانم به‌عنوان مدافع به تیم کمک کنم. بعدازاین برای اولین بار در زندگی‌ام وارد تیم اصلی شدم.
 “

چند ماه بعد، مدافع چپ موقت ویارانش توانستند با شکست کلن قهرمان دی اف بی پوکال شوند. پائول برایتنر سه روز بعدازاین فینال، و زمانی که تنها 19 سال داشت، اولین بازی خود برای تیم ملی بزرگ‌سالان در پیروزی 7 به 1 مقابل نروژ در اسلو انجام داد.در سال 1972 پیش‌ازاین که به همراه یکی از بهترین تیم‌های تاریخ آلمان تحت هدایت هلموت شون قهرمان اروپا شود، با بایرن بوندسلیگا را فتح کرده بود. اما بازی در بایرن با آرمان‌های برایتنر پر شروشور سازگار نبود.

” بوندسلیگا تجارت بزرگی محسوب می‌شد، در اینجا تقریباً همه‌چیز حول محور پول می‌چرخد و هیچ روزنه‌ای برای تفکرات سوسیالیستی وجود ندارد. من مجبورم عقایدم را به خاطر افکار عمومی برای خودم نگه‌دارم.درحالی‌که دوستانم می‌دانند من همان فردی هستم که بوده‌ام.
 “

درحالی‌که هم‌تیم‌هایم مرا به خاطر نظراتم مورد طعنه و تمسخر قرار می‌دهند، توانستم بر این احساسات نامطلوب غلبه کنم.

” حالا آن‌ها می‌دانند این مرا اذیت نمی‌کند. و تا زمانی که در بازی موفق باشید هیچ‌چیزی دیگری مهم نیست.
 “

او تابستان سال، زمانی که برای دومین موفق به فتح بوندسلیگا شد، این ایده را عملی کرد.از برایتنر عکسی منتشر شد که او را به‌صورت برهنه در حال رقص در استخر نشان می‌داد. هلموت شون از این حرکت به‌عنوان پورنو گرافی یادکرد. رییس وقت باشگاه، ویلهم نیودکر هم برایتنر را با جریمه سنگینی مجازات کرد و حتی صحبت‌های مبنی بر امکان فروش او هم به میان آمد.برایتنر از اینکه می‌دید باشگاه دوست ندارد در شادی او شریک شود، سرخورده شد.

” در این باشگاه گُه حتی نمی‌توان  به‌درستی جشن قهرمانی گرفت.
 “

برایتنر فصل بعد بهانه بیشتری برای خوشحالی داشت، بایرن برای سومین سال پیاپی فاتح بوندسلیگا شد و با برد 4 بر صفر برابر اتلتیکو مادرید در بازی تکراری، برای اولین بار در تاریخ باشگاه فاتح لیگ قهرمانان شد.اما لذت‌بخش‌ترین لحظه دوران ورزشی برایتنر قطعاً فتح جام جهانی خانگی 1974 بود.برایتنر موفق شد اولین گل ملی آلمان در این  تورنمنت در بازی با شیلی با یک شوت از فاصله 25 یاردی به ثمر برساند، این بازی درنهایت با همین یک به سود برایتنر ویاران خاتمه یافت.برایتنر در مرحله دوم گروهی هم با یک شوت سرکش از فاصله 30 یاردی دروازه یوگسلاوی را گشود.اما شاهکار مسلم برایتنر به‌تساوی کشاندن بازی فینال مقابل هلند بود.

هلند بعد از خطای اولی هوینس بر روی یوهان کرایف صاحب یک پنالتی شد، یوهان نیسکنس پشت توپ ایستاد و هلند را تنها پس از 63 ثانیه از شروع بازی از خصم دیرینه‌اش آن‌هم در المپیک اشتادیون مونیخ پیش انداخت.

جانی رِپ  بعدها به یاد می‌آورد:

” ما می‌خواستیم آلمان‌ها را تحقیر کنیم
 “

علاوه بر دشمنی دیرینه دو کشور، هنوز خشمی فروخفته جنگ جهانی دوم در میان بود. روزنامه بیلد در رابطه با رسوایی هلندی‌ها1 پیش از فینال، مطلبی تحت عنوان «کرایف، دختران برهنه و حمام سرد» به چاپ رسانده بود.

بعدازاین گل، هلندی‌ها بازی را در اختیار گرفته بود و خوب توپ را در زمین به گردش درمی‌آورد اما در دقیقه 26 بعد از سرنگونی برند هولتسنباین در محوطه جریمه آلمان صاحب پنالتی شد.با توجه به این‌که گرد مولر در چند مسابقه بوندسلیگا پنالتی‌هایش را خراب کرده بود.ضربه پنالتی به برایتنر رسید تا مهم‌ترین گل دوران ورزشی‌اش را به ثمر برساند. برایتنر بعد از بازی اعتراف کرد:

” قرار نبود من ضربه پنالتی را بزنم، اما نزدیک‌ترین بازیکن به توپ بودم. اگر پنالتی را خراب می‌کردم حتماً حسابی از خجالتم درمی‌آمدند!
 “

او بعدها به وب‌سایت فیفا گفت:

” گل تساوی‌ام توانست مثل یک توربو تیم را به‌پیش ببرد.
 “

برایتنر ویارانش درنهایت با گل گرد مولر قهرمان جام جهانی شدند.

  

اما بااین‌وجود، برایتنر برای همیشه یک ضدقهرمان بود.او بعد از جام جهانی اعلام کرد، دیگر نمی‌خواهد برای آلمان غربی بازی کند، البته در مورد این ادعا توضیحات زیادی وجود دارد.برایتنر حتی پیش از تورنمنت، در یک حرکت جنجال‌برانگیز؛ فرانتس بکن‌باوئر کاپیتان تیم را تشویق کرده بود، برای پیروزی پاداش قابل‌توجهی درخواست کند.

این رفتارهای برایتنر در آلمان غربی به‌شدت زیر نور رسانه‌ها قرار داشت، رسانه از او به‌عنوان ردی ولخرج، بی‌مسئولیت نام می‌بردند که باید به خاطر عقاید سیاسی‌اش تحت نظر گرفته شود.او بعدازاین بایرن را به مقصد رئال مادرید ترک کرد.برایتنر بعدازاین اعلام کرد از تصمیمش خوشحال است و هیچ دوستی به‌جز اولی هوینس در بایرن ندارد.برایتنر همچنین باشگاه بایرن را به‌عنوان " آریستوکراسی پولدارهای تازه به دوران رسیده" خطاب کرد.برایتنر در مصاحبه جنجالی دیگری

از به‌عنوان مربی اودو لاتک بدون اختیارات یادکرد.اما بحث‌برانگیزتر اینکه:

” من هیچ‌گونه احساس به آلمان و مشخصاً به باواریا ندارم.
 “

بعدازاین مصاحبه ساکنان کولبرمور از شهردار خواستند، مدال افتخار برایتنر را که به خاطر کسب عنوان قهرمانی جام جهانی به او اهداشده از پس بگیرد. همسر برایتنر بعدها اعلام کرد، این مصاحبه تحریف‌شده است.

در رئال مادرید با سرمربی گری میلان ملانیک. او به هافبک جایی که به همراه گونتر نتزر می‌توانست ترکیب ایده آلی را در خط میانی تشکیل دهد، منتقل شد.دوستی او با نتزر باعث شد شرایط بهتری را در رئال سپری کند، اما بااین‌وجود چندان باهم تیمی‌هایش خوی نمی‌گرفت.برایتنر در مورد این دوران در سال 1982 گفت:

” من تنها فوتبال بازی می‌کردم و بقیه اوقاتم را با خانواده می‌گذراندم.
 “

او از این دوران به‌عنوان شادترین دوران ورزشی‌اش یاد می‌کند.برایتنر در مصاحبه با نشریه تایمز لندن، توضیحات بیشتری در مورد انتقالش به رئال مادرید داد:

” من آلمان را به خاطر اینکه می‌خواستم برای رئال مادرید بازی کنم، ترک کردم. این رؤیایی من بود، می‌خواستم علاوه بر تجربه زندگی زمینه‌ای دیگر را هم تجربه کنم. احساس می‌کردم بازی به سبک لاتین جایی که آزادی فردی از سبک توتن بیشتر است، می‌تواند به بهبود فوتبالم کمک کند.
 “

برایتنر در دوران حضورش در مادرید حتی در یک فیلم هم ظاهر شد، او در سال 1976 در یک وسترن اسپاگتی نسبتاً موفق به نام" سیب‌زمینی فریتز"  به همراه هاردی کروگر بازیگر مشهور به ایفای نقش پرداخت.

برایتنر بایرن را بعد از قهرمانی در اروپا ترک کرده بود، ازاین‌رو نمی‌توانست در هتریک تاریخی هم‌تیمی‌های سابقش شریک شود.برایتنر در نخستین سال حضورش در رئال مادرید موفق به فتح لالیگا شد، برایتنر و هم‌تیمی‌هایش سال بعد هم با 5 امتیاز اختلاف نسبت به بارسلونا دوباره فاتح لالیگا شدند و تا نیمه جهانی جام اروپا هم رسیدند که مغلوب فاتح آن دوره مسابقات یعنی بایرن‌مونیخ شدند.اما فصل بعد، رئال مادرید نتایج ناامیدکننده‌ای را کسب کرد و در رده نهم لالیگا جای گرفت و در دور دوم جام قهرمانان از دور رقابت‌ها کنار رفت. برایتنر بنا به خواست همسرش به تیم نه‌چندان مطرح اینتراخت برانشوایگ پیوست و تنها یک‌فصل در این تیم که درنهایت در بوندسلیگا سیزدهم شود ماند.مطابق انتظار برایتنر هم‌تیمی‌هایش را افرادی با نگرش غیرحرفه‌ایی خواند و تیم را به مغازه روستایی تشبیه کرد که در آن هر کس فقط در مورد اسب و سیب حرافی می‌کند.

برایتنر تابستان 1978، به بایرن بازگشت. او بعدها به نشریه بیلد گفت:

” باشگاه به‌زانو درآمده بود و تقریباً کارش تمام بود.
 “

در دومین دوره حضورش در بایرن. برایتنر تبدیل به یک رهبر واقعی در تیم شد. او به‌زودی بازوبند کاپیتانی را هم به بازو بست و در کنار کارل هاینز رومنیگه دوران موفقی را پشت سر گذاشت. برایتنر در سال پیش رو حتی شانس کسب توپ طلای اروپا را داشت، اما درنهایت توسط هم‌تیمی‌اش یعنی کارل هاینز رومنیگه در کسب این عنوان ناکام ماند.

برایتنر در سال‌های 1981 و 1982 به ترتیب چهارمین و پنجمین عنوان قهرمانی بوندسلیگا را به افتخاراتش افزود و در سال 1982 هم‌بار دیگر به همراه تیم قهرمان دی اف بی پوکال شد. کاپیتان بایرن بار دیگر به توصیه رومنیگه به تیم ملی بازگشت. برایتنر بعد بازی با یونان که در 11 اکتبر 1975 در دوسلدورف انجام شد، از بازی‌های ملی خداحافظی کرده بود.برایتنر در دوران دوم حضورش در تیم ملی، 20 بار دیگر به میدان رفت.در جام جهانی 1982رهبری آلمان را عهده‌دار شد و توانست به همراه یارانش به فینال مسابقات جایی که مغلوب ایتالیا شدند، برساند.باوجودی که برایتنر در این مسابقات یکی از ستارگان تیم بود اما همچنان به جنجال‌آفرینی ادامه می‌داد.برایتنر پیش از جام جهانی، در یک اقدام جنجال‌برانگیز برای شرکت در تبلیغات یک شرکت لوازم‌آرایشی و در قبال دریافت 150هزار مارک، ریش‌هایش را تراشید.برایتنر پیش‌ازاین و در سال 1977 در اقدامی جنجال‌برانگیز در تبلیغات یک شرکت هلندی سیگار ظاهرشده بود. برایتنر در همان دوران به نشریه اشپیگل گفته بود:

” هیچ‌کس مرا نمی‌شناسد و کسی هم در جایگاهم نیست تا در این مورد قضاوت کند. من همیشه به اشتباهاتم اعتراف می‌کنم.
 “

برایتنر فصل بعد، زمانی که 31 سال سن داشت بعد از آسیب‌دیدگی برابر هامبورگ برای همیشه کفش‌هایش را آویخت.

  

برایتنر در دوران ورزشی به خاطر نارضایتی‌ها و عقاید سیاسی‌اش همیشه در کانون توجه رسانه‌ها، اهالی و هواداران فوتبال بود.او در دورانی که در رئال مادرید بازی می‌کرد، گفته بود، می‌خواهد روزی آزاد شود. درواقع برایتنر فکر می‌کرد خاطر حرفه‌اش محدودشده است.او در سال 1971 در مصاحبه‌ای به نشریه کیکر گفته بود:

” تنها بعد از تمرین می‌توانم حس کنم یک انسان هستم.
 “

برایتنر در دوران بازنشستگی هم یک شخصیت جنجالی باقی ماند، درواقع با تغییر سن، آن شخصیت آرمان‌گرا و پرشور جایش را به فردی بذله‌گو با زبانی تند و پر تمسخر داده بود.

  

پی‌نوشت:

1- پیش از دیدار پایانی جام جهانی 1974 نشریه بیلد گزارش داد، تعدادی بدکاره، با پرداخت رشوه به مأموران امنیتی به اردوی تیم هلند راه پیداکرده‌اند، پاپاراتزی‌ها هم  به این جنجال دامن زدند.می‌گویند مردان یوهان کرایف اگر در بازی فینال، خوب بازی نکردند، به این دلیل بود که شب قبل از بازی مشغول توضیح دادن ماجرا از طریق تلفن به همسرانشان بودند.

2- توتُن‌ها: واژه ای که به ژرمن‌ها اطلاق می‌شود، و بر اساس نوشته‌های کهن تاریخ‌نگاران یونانی و رومی، ژرمن‌تبارانی بودند که در شبه‌جزیره ژوتلند می‌زیسته‌اند.

منبع

نظرات 1 + ارسال نظر
Mh13 دوشنبه 15 شهریور 1395 ساعت 20:47

واقعا عالی بود
واقعا
من تونستم با تلاش فراوان بعضی از بازیشان تهیه کنم و ببینم
برایتنر واقعا جنگنده و عالی بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد